Veelgestelde vragen
Palliatieve zorg is de actieve totale zorg – lichamelijk, emotioneel, sociaal en spiritueel – voor mensen die ongeneeslijk ziek zijn en diegenen die hen direct omringen. Het doel van deze zorg is het bereiken van de best mogelijke kwaliteit van leven voor zowel onze gast als zijn naasten.
Er moet aan drie criteria worden voldaan:
1. De gast kiest zelf voor opname in het Hospice
2. De levensverwachting is minder dan 3 maanden
3. De medische zorg (huisarts) en verpleegkundige zorg (Thuiszorg) moeten geregeld zijn
Onze zorg is vraaggericht. Wij komen zoveel mogelijk tegemoet aan de wensen van de gasten.
Van de naasten wordt verwacht dat zij zorg dragen voor de persoonlijke was van de gasten. Het linnengoed (de lakens, slopen etc.) wordt door onze medewerkers verzorgd en, zo nodig, verzorgen zij planten en bloemen op de kamers.
Ja, natuurlijk kan dat altijd. Hiervoor wordt wel een vrijwillige bijdrage gevraagd.
Het meebrengen van kleine huisdieren is, in overleg en onder bepaalde voorwaarden, mogelijk.
Ja, dit is, na overleg, uiteraard mogelijk.
Ja, er is op elke kamer een telefoon met eigen telefoonnummer aanwezig en het huis heeft een draadloze internetverbinding (wifi).
Als blijkt dat de gast en/of de familie het op prijs stelt om te blijven overnachten, wordt er in de gastenkamer een bed bijgezet. In verband met de rust die we willen handhaven in ons huis is dit mogelijk voor één of twee personen. Voor een partner kunnen we een ‘koppelbed’ aan het bed vastmaken, zodat het een tweepersoonsbed wordt.
Voor het verblijf wordt aan de gasten een financiële bijdrage gevraagd, welke gedeeltelijk fiscaal aftrekbaar is. Aan naasten worden kosten berekend voor gebruikte (warme) maaltijden en/of verblijf. Veel ziektekostenverzekeraars vergoeden middels een aanvullende verzekering de eigen bijdrage.
Een patiënt, betrokkene of verwijzer kan rechtstreeks contact opnemen met het Hospice, bij voorkeur op werkdagen tussen 09:00 en 16:00 uur.
Indien je behoefte hebt aan meer informatie, neem dan gerust contact met ons op per telefoon (0487 – 540 242) mobiel (06 – 55 71 17 23), via email: info@debrugmaasenwaal.nl, per post. (Heuvel 3, 6651 DA Druten), of loop gewoon even binnen. Tijdens kantooruren is dat meestal geen probleem.
De zorg die onze vrijwilligers bieden, is vergelijkbaar met de hulp die mantelzorgers geven. Ze kunnen bijvoorbeeld ‘s nachts of overdag waken bij de zieke en helpen bij de persoonlijke verzorging van de zieke, zo lang dit geen medische of verpleegkundige handelingen zijn. Ook bieden ze een luisterend oor, zowel voor de zieke als voor de mantelzorger.
Ja dat kan. De Coördinator kan na een huisbezoek een vrijwilliger voor de nacht inschakelen. Neem contact op met 0655711723.
Dat het werk op vrijwillige basis wordt gedaan, betekent niet dat het vrijblijvend is. We zien erop toe dat onze vrijwilligers gemaakte afspraken altijd nakomen
Dat varieert per situatie, we kunnen daar samen afspraken over maken.
Er is geen maximum aan het aantal zorg uren, wel kijken we of de zorgvraag nog passend is. De Coördinator heeft wekelijks contact om dit te bepalen. De hulpverlening door De Brug Thuiswaken is wel afhankelijk van het aantal mensen dat beschikbaar is.